كتّاب

يعنى إيه نصرانى؟ وليه لما تحب تشتم مسيحى تقول له يانصرانى؟…


يعنى إيه نصرانى؟ وليه لما تحب تشتم مسيحى تقول له يانصرانى؟ وهو ينتفض من الغضب ويقولك أنا مسيحى مش نصرانى كأنك قلت له يامهرطق أو يازنديق مثلا؟
النصارى فى القرآن هم الذين نصروا وناصروا النبى عيسى ليصبحوا أنصار الله، بينما فى التاريخ النصارى هم جماعة اليهود المتنصرين، أو الأبيونيين، أى آمنوا باليهودية وبالمسيحية باعتبارها شيعة مكملة للدين اليهودى، ونبيها يسوع هو واحد من عشرات الأنبياء فى المسيرة المقدسة، ومولود ولادة طبيعية من مريم ويوسف، وفشل فى تحقيق رسالته وتم صلبه ومات كما يموت غيره، ولكن ………..
النصارى تؤمن بإنجيل متى فى أصله العبرانى، وترفض بولس المؤله للرب يسوع وتعتبره منحرفا عن الدين الحق، وهنا مشكلة كبيرة جدا يشعر معها المسيحى بالعار، فكيف يؤمن النصرانى بإنجيل متى العبرانى بينما يشهد إنجيل متى الحالى بألوهية الرب يسوع؟ مش معنى كدة إن الإنجيل الحالى محرف؟
ونعلم جميعا أن بولس هو أول من قال إن يسوع رب وإله، وبعد أن كان من نسل داوود ويستعد الجميع لوضعه على عرش جده، يصبح فى المنظومة البولسية رب داوود وليس حفيده، ويصبح الصلب هو الغاية الأساسية من تجسده على الأرض، بدلا من أن يصبح نبى فاشل ويصبح رب فادى، وتظهر فكرة الكفارة ليصبح النجاح فى الوصول للصليب وليس الوصول لعرش داوود، ويصبح هنا التساؤل عن السبب الذى دعا يسوع لشراء سيوف قبل القبض عليه مباشرة، هل السيوف لقيادة ثورة سياسية، أو للصفع والركل والبصق والصلب؟
النصرانى شتيمة وسب علنى لأنه بيفكر المسيحى بمجموعة من الأحداث من الصعب جدا إنك تجمعها كمفكر، لكن سهل جدا تهز ليتك باعتبارك ابن طاعة وتبلعها ومعها موسى والبحر كمان.!!!
وبالمناسبة السعيدة دى، طبيعى جدا إن أعدائى من المسيحيين يبقوا نصارى، دة سب دين بكل أدب.!!!


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

‫5 تعليقات

  1. يا استاذ في مغالطات كتيره في الكلام
    سفر اعمال الرسل وباقي الأناجيل تتحدث عن المسيح ملك الملوك ورب الأرباب
    وفي منها قبل رسايل بولس ومافيش بعدها غير انجيل يوحنا وسفر الرؤيا

  2. طيب يا مولانا خد ردي بقى ده عشان المسيحيين ولائهم لمصر مصر وبس والناصره دي تتبع مدينه في القدس فبنضايق منها ….انا شخصيا بتضايق منها وبحب كلمة قبطي لان قبطي تخص ابناء مصر وفيها اعتزاز ببلدي ليه توصفني ببلد عدو لبلدي

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى