كتّاب

كل الزيطة المثارة على موضوع أحمد علام ولاتشغلنى اطلاقا، يعنى…


كل الزيطة المثارة على موضوع أحمد علام ولاتشغلنى اطلاقا، يعنى سواء أقباط المهجر حطت السيخ المحمى ف صرصور ودنه، أو هو نشر صور نسوان بلابيص وبيقولوله هيت لك يا مسلم قطعنا لان رجالتنا بعافية شوية، فى الحالتين ولاتفرق معايا …… امال ليه فتحت الموضوع؟
فتحته لان بعض أقباط المهجر عايزين يثبتوا انهم رجالة مخلصين للكنيسة والوطن، مش شوية عيال ونسوان غربية طفشانين من الوطن وباعوا نفسهم بلقمة عيش، وعشان يثبتوا وطنيتهم بيخلقوا صراع وهمى ويبتدوا يحاربوا اعداء هلاميين دفاعا عن الرب والوطن، وتلاقى نص الفيس بيتكلم عن علمانى متحرش ومافيش فيهم راجل يجرؤ ينطق اسمه.
والقبطى المصرى برضه عنده عقدة اضطهاد وجنون الارتياب، فيكتب وراهم عن العلمانى المتحرش وهو زى الاطرش ف الزفة مش عارف مين بيتكلم على مين.
انا لابدافع عن علام ولا عن الاقباط، ياكلوا بعض الاتنين، انا بس مش عايز فضيحة زى دى تفضل هلامية الشكل، والموقف مش شخصى بالتاكيد، لأن لأحد هايتهمنى بالتحرش ولا بطلب فلوس، دة موقف مبدئي دفاعا عن قيم ومفاهيم وأصول العيال الخوجات دول ماسمعوش عنها.
لكن لو ناوى تبتزنى لانى بدافع عن علام المجرم وعايز تخوفنى، عندى الجرأة انى اقول رباط جزمة علام أشرف من كل أقباط المهجر اللى بيبتزونى بدون ماحد منهم يظهر دليل واحد على صدقه، وعندى القدرة اتمادى لأبعد من كدة، والاصدقاء عارفين.
اهمدوا يارمم المهجر وشوفوا نسوانكم شوية وريحوهم نفسيا وجسديا ………


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

‫11 تعليقات

  1. انا بس عايز اتحفظ على الكلام عن اخونا علاء، الحقيقة علاء حبيبى وصديقى المهذب من سنين، وعمرى ماسمعت منه ولاعنه حاجة وحشة، والموقف كله غامض وغير معروف الاهداف والبواعث، منتظر اللى عنده حاجة يقولها خيرا او شرا …..

  2. معلش يامحمد انت ليه بتضع الجميع في سله واحده، انا أجزم انك لا تعرف الجميع ولغة الجمع اكبر غلط يرتكبه المرء…. اعتقد انك لابد أن تصوب بعض الكلمات والصيغ

  3. شومان، ما يصحش تشتم ( أقباط المهجر) كده!
    أقباط المهجر مهماش واحد ولا اتنيين ولا خمسة!
    واكيد يعني مهماش حاجة واحدة او بيفكروا او يسلكوا بنفس الطريقة!
    هم زيهم زي اي مصري جوه البلد وأحياناً بيحبوها اكتر.. أنا اعترضت على اللي هاجموك من يومين لان البوست كان عادل ومتوازن، لكن البوست ده صعب ويحطنا في موقف مش كويس.

  4. الزيطه دي معموله لان علام قليل الادب متخفي في شكل متحضر، لما ينزل يشتمني في الأم لمجرد اني انتقدت شتايمه لاي ست يبقى ده حضرتك بتسميه ايه ؟ المفروض انها تشغل حضرتك اذا بتدافع عن القيم ( اي قيم)

  5. صباح الخير يا مولانا لما بدخل ايه صفحه وألاقي الكل نازل شتيمة في بعض بنسحب من هدوء والاشخاص الي بيشتموا ولكن هما اصدقاء عندي بلوك ليهم وخلص الكلام واريح نفسي من الهبل والهبد على الفاضي

  6. ورب الكعبة يا مولانا انا عايش في صراع مع نفسي.. كل مرة احلف بقداستك ورجولتي أن لا اقترب من صفحتك كي لا تنفث سموم فكرك وانا موقن أن ادمانك أصبح واقع بحكم الضرورة.. اغيب مدة عن الفيس… حصلت ولغيت صداقتك وبعدت عن كل الأصدقاء المشتركين كي لا أرى مشاركة محتملة لبوست من بوستاتك.. ثم وبدون شعور تجدني ابحث عن اسم Mohammed Mahmoud من غير نتيجة قلت يمكن هناك صفحة باسم شومان وبالفعل اول صورة لسليل الفراعنة.. ما تسيبنا في حالنا يا باشا.. اخرج من دماغي.. لا أريد تأثير افكارك بعد اليوم في حياني.. 😭

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى