كتّاب

حكاية من تاريخ مصر السرى :…


حكاية من تاريخ مصر السرى :
لما دخل الفرنسيس القاهرة قاومهم الأهالى ورفضوا حكمهم تماما، مش عشان يتحرروا من الإحتلال، إطلاقا، دة عشان يتحرروا من الحكم النصرانى ويرجعوا محتلين وتابعين للحكم العثمانى المملوكى الإسلامى، ومافيش مسلم خطر ف باله فكرة الوطن نفسه، حتى عمر مكرم والسادات والمحروقى، كان أقصى طموحهم يتحكموا فى الوالى العثمانى، وماحدش منهم فكر يتقدم ويترشح لجكم مصر، إلا فرد مصرى واحد سبق عصره وظلمه التاريخ، هو المعلم يعقوب بن حنا 1745 – 1801 .!!!
يعقوب كان ناظر دايرة إقليم أسيوط ومن رجال الأمير سليمان بك، وتعلم الفروسية وكون لنفسه جماعة من المسلحين، وظهر إسمه لأول مرة عندما إنتصر فى معركة المنشية فى أسيوط سنة 1786 بين مراد بك المملوكى وحسن باشا الجزايرلى العثمانى، وقف يعقوب فى صف مراد وانتصر على الترك فى موقعة حاسمة قرب أسيوط.
لما دخل الفرنسيين مصر تقرب منهم يعقوب، وهنا لازم نوضح إن يعقوب لم يكن معبرا عن الكنيسة، بالعكس دة راجل إتجوز أجنبية زواج مدنى يعنى مغضوب عليه من البابا، والكنيسة كالعادة كانت فى صف الأزهر، وفى البداية كانت مهمة يعقوب إدارية، يعنى دليل ليهم للطريق، مورد تموين لهم…إلخ.
لكن ظهرت كفائته لما سافر مع الجنرال ديزييه لحرب المماليك فى الصعيد، الجنرال المخضرم إنبهر بأدائه العسكرى وخططه الحربية الذكية، لدرجة إنه أهداه سيفه وصبحوا أصدقاء.
رجع يعقوب من الصعيد بطل، ولذلك هانلاقى يعقوب أكثر قبطى مكروه من الجبرتى المسلم المتعصب، واترقى من أغا إلى كولونيل، وسمحوا له بتكوين أول جيش مصرى خالص منذ عهد الفراعنة على نفقته الخاصة، وبالفعل جمع 2000 شاب قبطى دربهم الفرنسيين على الحرب الحديثة بعد أن حلقوا لحاهم وارتدوا زى مشابه للعساكر الفرنسية.
وبنى يعقوب قلعة فى الأزبكية فى الحارة اللى كان ساكن فيها وعمل عليها أبراج فيها عساكر بالسلاح، وحصنها بشكل منيع، وأخيرا رقاه مينو إلى رتبة سارى عسكر أى جنرال.
إنتهت الحرب وخرج الفرنسيين من مصر واشترطوا على العثمانيين عدم التعرض لمن والاهم من المصريين مسلمين أو مسيحيين، ولكن فضل البعض الهجرة مع الجيش ومنهم يعقوب الذى حاول جمع كل جيشه، ولكن البعض رفض وفضل الإقامة فى القاهرة، وذهب يعقوب يوم السفر وسلم على عدوه القديم حسن باشا الجزايرلى الذى حاول إقناعه بالبقاء، ولكن يعقوب كانت فى رأسه أفكار تقدمية مختلفة.
ركب يعقوب السفينة الإنجليزية بالاس ورحب به قبطانها شخصيا ” إدموندس”، وكان على متنها أيضا فارس إيطالى من فرسان القديس يوحنا إنضم إلى جيش نابليون اسمه ” لاسكاروس”.
يحكى يعقوب للقبطان إن الحكم التركى هو أسوأ أنواع الحكم، وأنه رحل على رأس وفد من أعيان المصريين ليطالب أوربا بمنح مصر الإستقلال وهو يعلم أن موافقة إنجلترا لازمة لإتمام مشروعه، ويطلب من القبطان أن يبلغ الإنجليز أنه سيطلب من بونابرت أن يثير مسألة إستقلال مصر مفاوضات السلام ويأمل هو فى أن يتعاون معه الإنجليز.
بعد هذا الحديث يموت يعقوب فى ظروف غامضة ويدفن فى مارسيليا، ولكن القبطان الإنجليزى يرسل لحكومته طلب الرجل والوفد المرافق له إستقلال مصر لمصلحة الجميع، وبجيشه الصغير يستطيع التغلب على المماليك والترك، ولكنه يحتاج للمساعدة من إنجلترا.
وفى نفس الوقت يقدم لاسكاريس ل بونابرت طلب الإستقلال موقعا من ” نمر افندى”، ومذكرة أخرى لوزير الخارجية ” تالليران” ……………
دى وثائق يا جماعة موجودة ومعروفة لكن ماحدش بيحاول يدور عليها لأننا بنحرف التاريخ ونظلم أشرف رجالنا.
الجنرال يعقوب أشرف مصرى على الإطلاق، ولكنه للأسف ……………قبطى .!!!


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

‫23 تعليقات

  1. لو مسك الحكم كان هيبقى سىء ولا اشرف ولا حاجة … الذى تتكلم عنه هو اخلاق الفرسان حتى الوصول و بعد الوصول للحكم كان هيبقى دكتاتور مثل كل من حكم مصر

  2. Bassem Adel دة راجل مصرى حارب العثمانيين والمماليك، وحاول ياخد تعهد من الدول الكبرى بعودة مصر للمصريين، فين الخيانة هنا؟ الحقيقة الخيانة انه قبطى حارب مسلمين وانتصر عليهم.

  3. وأيضا لميس جابر زوجة يحيي الفخراني المنبطحه بتمجد تمجيد شديد للعرباوي همام القحف ذي ما قلت حضرتك سابقا دي قبطيه مركوبه من فحل مؤمن فلازم الانبطاح حتى يرضي الزوج دكر البط المتزغط

  4. عندي مشكله يامولانا أنا بعتبر نفسي من تلامزيك وبحاول ابقى نسخه منك لاكن انا فلاح عايش في قريه ومراتى محجبه وبتصوم اتنين وخميس وبتصلى بالتزام جدا مع انها مبتعرفش تقرا ولا تكتب ومش عارف اقنعها حتى ان صيام اتنين وخميس تعب على الفاضي ولو فكرت اقول ان الحجاب مش، فرض هابقى خرجت عن المله

  5. كدة. يعتبر أول مصرى فى العصر الحديث استشعر أمر الوطن والوطتبه واستقلال مصر لو كان عايش فى وطن غير كانت الشوارع اتسمت باسمه واتكرم ن بدل شوارع إللى اهانونا وبنكرمهم زى الخليفه المأمون وسليم الاول.

  6. آن الأوان…..لنقــــــول…….أنـا أنســـان “أؤمـن بالخـالق العظـيم رب الكـون العظـيم وخـالقـه ربنـا وخالقنـا وهـادينـا “…… ولا اعـبد الا ربي وخالقي…… ونرجـوا الخـير والإرتقــاء “للجمـيع” … في تعـاون وتكامل وانسـجام…..

    آن الأوان……. الســـــبيل لعــــالم جديــــــــــــــد ……!!.

    تنظـيم…..؟؟. نعـــــــــم….!!.

    لكـن فرقـة….. او شـتات…. او فوضي.. لا…..!!.

    اذا حـدث خطـأ……
    بصدق النوايـا نتعاون للاصلاح.!! لكـن التشـويـه عمـدا للتفاضل والتمايز والتعالي…..؟؟.
    فلا…..!!.
    حســــــــــــاب الذات……!!.
    وإلا حسـاب لهـا……!!.

    لا تنســـــــــــــوا……
    رب الكون لا يظـلم مثقــــــــــال ذرة……!!.
    واسألـوا الكيميـاء……!!.

    نصـلح الاخطـاء ونحســـــــــن..
    آن الأوان…….!!.

  7. يا تري ايه السر
    ايه اللي يخلي صاحب اول حضارة
    أنه يبقي خاضع و مستسلم كدة
    لو التعليم بس في المتعلمين كتير صحيح مش بجودة عاليه لكن عوالاقل عنده الفرصة أنه يسأل
    ايه اللي يخلي المصري الحقيقي بن النيل يستسلم لتعليمات الصحراء بل و يقدس الصحراء و يقدمها علي بيته و غيطه

  8. من الغريب انك تلاقي مصريين حقيقين ليشاركوا ويساهموا في تدمير التاريخ و القيمة المصريه من اجل رضا الصحراء
    بل تجد مبالغات لا تجدها عند غير المصري في تقديس الصحراء و ما يأتي منها

  9. ما هو مدى مصداقية هذه ” الوثائق “؟
    من منظور التأريخ والموضوعية في تسجيل التاريخ ، هذه الوثيقة تبدو لأي قارئ يفهم مبادئ التاريخ ، تبدو هذه الوثيقة حدوتة وحكاية مسلية ومثيرة للاهتمام .
    ولكنها تفتقد المصداقية في تفاصيل سردية الوقائع .

    هناك حقائق لا جدال فيها من ناحية ان مصر مصربة و قبطية من قبل الغزو الاسلامي في ٦٣٩-٦٤٠. وشخصية مصر مصربة قبل ان تكون عربية . وأقباط مصر يمثلون اساسا صلبا في ثقافة مصر وإرثها الوطني وجذورها الحضارية.
    وهناك للاقباط دور بطولي في تاريخ مصر وبنائها المعرفي . وهناك ابطال أقباط عظماء في تاريخ مصر القديم والحديث. .
    ولكن تسجيل تفاصيل التاريخ هو عمل له اصوله وشروطه ومصادره ليكون وثيقة تاريخية.
    الحكايات والحواديت لا تعني الحقائق التاريخية.
    ومن المألوف عند كثير من منا ان الحدوتة والقيل والقال تصير هي هي الحقيقة حتى في تاريخ الجبرتي.

    هذا رأي قارئ للتاريخ.
    وتاريخ مصر يحتاج الى مراجعة موضوعية.
    ومن الملاحظ ان البعض منا – كما يبدو من ردود الفعل – يشعر بدونية ما فيما يخص إرثنا التاريخي ، ويميل إلى جلد الذات المصرية.

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى