كتّاب

واحنا بنحكى أسطورة نجيب سرور، قلت لكم إنى بحب الراجل دة،…


واحنا بنحكى أسطورة نجيب سرور، قلت لكم إنى بحب الراجل دة، وقصة حياته وحتى موته ليها أكتر من راوى بيكتبوها بكره شديد أو بعشق أشد، ولأنى مش عارف الحقيقة والكل أخرس، مضطر أختار رواية واحدة من ضمن روايات عديدة، يعنى مثلا: مات ف بيت أخوه، ولا ف شقته؟ ولا ف صندوق زبالة، ولا ف بيت فلاح بيعطف عليه؟ ولا ف مستشفى المجانين، كل دى روايات مذكورة بقوة وانا اخترت الرواية التى تليق ببطل أسطورى حقيقى.
تلفونات كتير وع الخاص هنا ناس كتير من قرايب نجيب سرور، وكلهم فى مناصب قيادية ومن حكام البلد، والكل بيشكرنى لأنى أنصفت نجيب بس ليهم بعض الملحوظات:
أولا قصة حياة نجيب كلها تدور حول موقعة الحذاء لما العمدة ضرب أبوه بالجزمة أدامه، ومن يومها وهو ثائر ضد الظلم، ودى كذبة لم تحدث أصلا، ونجيب كذوب جدا، والحقيقة إن أبوه موظف كبير محمد نجيب سرور هجرس، كان مثقفا يكتب الشعر والمسرح، والأهم أنه كان قائد ثورى يلتف حوله الفلاحين ضد الإقطاع قبل وبعد الثورة .
كان صدامه الأقوى مع عائلة الأتربى صاحبة آلاف الأفدنة، واجههم وثار ضدهم بالرجال، وردوا بأن لفقوا له تهمة سلاح بدون ترخيص، او آذوه فى شغله وتم نقله، ولكنه لم يسجن ولم ينحنى .
الأب قد أعد إبنه نجيب ليسير على دربه كشاعر.
أهم مافى الردود أن نجيب لم يتم إعتقاله ولامرة، بل كان هو وراء تسريب هذه الأخبار حتى يصبح بطلا فى نظر الجمهور، وحتى مستشفى المجانين، لم يدخلها إطلاقا، بل أدخله أبوه مستشقى المهندس فى الأسكندرية للتأهيل النفسى.!!!
الدولة سحبت منه الجنسية لما سافر الإتحاد السوفييتى مبعوثا على حساب الدولة لدراسة الإخراج، ولكنه هاجم مصر وعبد الناصر من جامعة موسكو مما أدى لاستياء زملائه ورفضوا مشاركته معهم، وبعد سنين ردت له الجنسية واشتغل فى مصر وكأن شيئا لم يكن.
نقطة مهمة جديرة بالإهتمام: أبو نجيب إتعاقب بالنقل لمحافظة المنيا اللى كان عدلى باشا لملوم عنده 14 ألف فدان فى زمامها، ولما اتقبض عليه لم يجرؤ فلاح واحد على الشهادة ضده، الوحيد الذى شهد هو محمد نجيب سرور والد نجيب، وكان سببا فى دخول الباشا السجن.!!!
نجيب لابطل ولا مناضل ولا ضحية، هو مجرد باحث عن دور بطولى وهو مااعترف به قائلا:
قولو لدولسين الجميلة
اخطاب قريتى الحبيبة
هو لم يمت بطلا
بل مات كالفرسان بحثا عن بطولة …

وأخيرا يقرر الأقارب أن ساشا زوجته كانت سيدة عظيمة ولها عادة سنوية تزور فيها قبر الراحل وتضع الوود فوق قبره…………
فلترحم السماوات العظماء منا …………………….


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

‫6 تعليقات

  1. الحقيقة يا عمنا من يوم ما قريت لحضرتك وعرفت ان حضرتك منصف وتقول الحق ولو كان مين لروحه السلام ولحضرتك كل الاحترام والتقدير

  2. الحكاية كده انقلبت راسا علي عقب

    الغريب في الأمر انها حكاية معداش عليه 50 سنة وحصل لها من الإضافة والحذف ما جعلها تثير الشكوك.

    امال بقي نقول ايه في حكايات بقالهم 2000 سنة عمالين يشيلوا منها ويحطوا فيها

اترك رد

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى