كتّاب

أحمد عرفات | – نضفوا قلوبكم :…


– كنت ماشي في الفيس. لقيت البوست القبيح ده قدامي من شاب "مـ///ــلم". بيزدري فيه "المسيحيين". وفي السيد المسيح اللي مفيش عاقل ولا مش عاقل .. أختلف على إنه من أعظم الشخصيات اللي جت في التاريخ. بالتعاليم القيمة اللي في رسالته .. فيا آخرق ويا من تعتقدون إن الله لم يخلق سواكم في تلك الأرض :

  • إنك تزدري السيد المسيح ده "انحدار أخلاقي". ده دليل على إن دينك "معلمكش التسامح والحُب والـ///ــلام". دليل على إنك قلبك "مليان كراهية وحقد وغل". تعرف إن رغم كراهيتك دي السيد المسيح مش زعلان منك .. عارف ليه. لأنه مش بينشر غير حُب وتسامح .. 90 ٪ من أصدقائي مسيحيين. أكثر ناس فيهم صداقة حقيقية ومفيش في قلوبهم غل ولا حقد .. أنت هتعيش وتموت. بالغل والحقد __ فاكر نفسك حامي الدين يا تافه ويا نكرة !

  • صورتي مع السيد المسيح شرف لي. كل كلمة قرأتها له. على عيني وعلى قلبي لآخر يوم في حياتي .. السيد المسيح مش هيجي زيه ثاني بنفس تعاليم الحُب اللي جواه. ببساطة لأن أنت واللي زيك مش هتعرفوا تكونوا حاجة في تسامحه. أنا عمري ما شوفت مسيحي بيزدري الدين الإـ///ــلامي بالشكل ده ! العيب منك. العيب في معتقداتك وافكارك اللي لا علموك الأخلاق ولا حتى التسامح والحُب والـ///ــلام .

– بعتذر لكل المسيحيين. كلنا واحد. مـ///ــلم ومسيحي ويهودي ولاديني وملحد وعلماني. كلنا أخوات في الإنسانية يا حبايب قلبي. وآسف للسيد المسيح. وتسقط أي أفكار ممكن تحرض على أخوي الإنسان . ❤️




أحمد عرفات | كاتب علماني

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى