قضايا المرأة

من يوم 9/11 اللي فات و كلنا متابعين أخبار مؤتمر قمة المناخ اللي بتستضيفه مصر الس…


من يوم 9/11 اللي فات و كلنا متابعين أخبار مؤتمر قمة المناخ اللي بتستضيفه مصر السنة دي عشان تسليم رئاسة المؤتمر ده لمصر لمدة سنة كاملة. و من ضمن مواضيع الأيام اللي تم نقاشها لحد دلوقتي كان موضوع لافت و مهم و هو علاقة التغيرات المناخية بالجندر والمساواة …
مشكلة التغيرات المناخية زيها زي أو مشكلة ليها تأثيرات اجتماعية واقتصادية وسياسية على جميع أفراد المجتمع، و لكن في كل الإحصائيات اللي تمت على آثار التغيرات المناخية كان الشيء المشترك هو إن الطرف الأكثر تأثرًا بالتغيرات المناخية هم النساء، فحسب إحصائية برنامج الأمم المتحدة لتغير المناخ سنة 2018 إن 80% من المشردين بسبب التغيرات المناخية من النساء.
.
ففي بنغلاديش مثلًا، كانت حصيلة ضحايا إعصار غوركي سنة 1991 بين النساء مرتفعة بمعدل تسع مرات عن الرجال. و كان عدد النساء اللي اضطروا يسيبوا بيوتهم بسبب حرائق الغابات سنة 2009 في استراليا ضعف عدد الرجال.
.
.
.
تأثيرات التغيرات المناخية على المرأة
*تأثيرات صحية: التغيرات المناخية بتؤدي لانتشار اوسع للأمراض و اللي بتأثر بشكل أكبر علي النساء خاصة الحوامل.
*تردي الأحوال الاقتصادية: التغيرات المناخية بتأدي لفقدان الكثير لوظائفهم و الجزء الأكبر بيكونوا من النساء و اللي بدوره بيؤدي للاعتماد الإجباري على الزوج أو قبول وظائف بمرتبات أقل. كمان تردي الأحوال الاقتصادية بيؤدي لانتشار جواز القاصرات و الجواز القسري.
*العنف القائم على النوع الاجتماعي: في حالات الكوارث الناتجة عن التغيرات المناخية بتزيد معدلات التحرش الجنـــ-سي و الاغتصاب، سواء بسبب تعرض النساء بنسبة أكبر للتشرد أو الاضطرار للهجرة و اللي بيعرضهم للاستغلال الجنـــ-سي و العنف.
.
.
حلول
أول خطوة في حل أي مشكلة دايما هي تحديدها، عشان كدة مهم إننا ندي فرصة و دعم أكتر للأبحاث في مجال التغيرات المناخية وتأثيرها على المرأة لإن بالتأكيد مش منطقي إننا نعتمد على أبحاث تمت علي مجتمعات تانية عشان نبني عليها حلول لمجتمعنا إحنا. ثانيًا مهم رفع الوعي بالقضية دي، عن طريق توجيه الإعلام و تشجيع المجتمع المدني لفتح مناقشات حوالين تأثر الستات بالتغيرات المناخية و أسباب ده و طرق الحلول .
.
ومن الأشياء المهمة جدًا إن الدول لازم تتبنى سياسات مراعية للنساء في وضع الأچندات الخاصة بالتغيرات المناخية، و أيضًا إشراك النساء في اتخاذ القرارات و في مفاوضات المناخ أمر ضروري لأن أول خطوة في دعم أي فئة مهمشة هو إعطائها الفرصة في المشاركة في التعبير عن نفسها والمشاركة في اتخاذ القرارات.
#cop27egypt
#cop27sharm
#genderequality #gender
كتابة: روان محمد


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

‫3 تعليقات

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى