على لسان ناجية “التنفيذ اللي بياخد وقت طويل من غير ما يتحط في الاعتبار ان الست د…


على لسان ناجية
“التنفيذ اللي بياخد وقت طويل من غير ما يتحط في الاعتبار ان الست دي ملهاش دخل وعندها التزامات وانها أصلًا بتصرف عشان ترفع القضايا، لازم يبقى فيه نظر وتنفيذ سريع للقانون في قضايا النفقة”

ستات كتير بتقعد فى المحاكم بالسنين علشان تاخد حكم بالنفقة بداية من الروتين فى رفع الدعاوى المترتبة على الطلاق ، لحد ما نوصل لقضايا تقعد فى المحاكم من ٦ شهور لسنتين و الأم متبهدلة بين المحاكم ، تأخذ حكم بعد كام سنة و يبقى مجرد حبر على ورق ، علشان صعوبة التنفيذ أو زى ما بنشوف استحالة التنفيذ أصلًا .

ملايين الستات بتاخد الأحكام النهائية لكن مش بتقدر تنفذ ، وهنا تأخذ سكة المحاكم من تانى علشان ترفع قضية على الزوج أنه متهرب من التنفيذ ، كل ده و مطلوب منها تصرف على البيت و الأطفال ، و طبعًا غير مصاريف القضايا .

محتاجين تعديل للقانون يضمن للستات حقوقها من أول إجراءات التقاضي وطول المدة فى المحاكم لحد ما يبقى فيه قانون رادع لإجبار الزوج على تنفيذ الأحكام .

مؤسسة قضايا المرأة المصرية مؤسسة قضايا المرأة المصرية – Centre for Egyptian Women Legal Assistance قدمت مقترح خاص بتعديل قانون الأحوال الشخصية البند رقم ١٧ اتكلمت عن ضرورة ضم كل القضايا فى ملف واحد عشان تراعي المصلحة النفسية والاجتماعية للطفل و تقلل من مدة التقاضي في عدد كبير من القضايا .

كتابة: عمرو محمد
#نجاة
#لسة_في_حياتك_نجاة
#حكايات_نجاة
#الاغتصاب_الزوجي
#سوبر_وومن
#١٦يوم
#16DaysofActivism2022
#حملة_ال16يوم_لمناهضة_العنف_ضد_المرأة
#سوبروومن
#16days
#قانون_منصف_للستات
#حكايات_نجاة


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

«وحيد حامد»: حزب عشاق الكلمة…

«وحيد حامد»: حزب عشاق الكلمة نحن جيل محظوظ حاور «الرمز».. وعشق سطوراً جعلت لوجودنا «قيمة».. تعلمنا أن الثورة «فن» يتقنه الأذكياء.. وأن الكتابة «شرف» لا

اليوتيوبر» عدو «الفيمينست»…

اليوتيوبر» عدو «الفيمينست» #جريدة_الوطن #سحر_الجعارة هناك حرب ممنهجة تجرى على قدم وساق لتشويه المصطلحات وتجريمها وتأثيمها، بنفس منهج: الليبرالية يعنى إيه؟.. (يعنى أمك تقلع الحجاب)!الحرب