– صالح ذكي وشجاع ويستحق الاحترام…


– صالح ذكي وشجاع ويستحق الاحترام
-صالح اللي قتل أخوك وجارك وحاصر قريتك وسلم نص بلدك للارهابيين والنص الثاني للحوثي؟
– قصدي علي صالح، أيوه علي
-صالح اللي حول الجيش لعصابة واشعل حرب تسببت في خراب البلد لالف سنة عشان ابنه يطلع رئيس، وشرد بشعب بأكمله، وقضى على امل امة من الناس تعدادها 25 مليون عشان الامم المتحدة ترجع له فلوسه؟
-لا لا، انا قصدي انه ذكي وشجاع ماليش دعوة بالباقي؟
– شجاع لانه يقاتل بجثتك وجثة اخوك، ويتفاوض بجثة بن عمتك وبن خالك؟ شجاع لانه دخل العويل والعزاء لكل بيت وما قتلش واحد من عيلته في الحرب؟ شجاع لانه صرف على القبائل تنزل تقتل الناس في مأرب والبيضاء ودخل في السرداب وهرب عياله كلهم واقاربه للخارج؟
– بغض النظر، الرجل شجاااع
-بغض النظر؟ عن ايش تغض النظر؟ فين الشجاعة في انك ترسل مية الف من الحرس الجمهوري عشان تقتل شعبك، وتسلط مية الف من العصابات يحتلوا المدارس ويعتقلوا السياسيين وتصرف سلاح لحزبك وتخليهم يقتلوا كل واحد يقول لهم لا يا جماعة؟
– يا اخي انا اتكلم عن السعودية وشجاعته
– اها، السعودية؟ بأمارة إيش؟ ذلحين هو راح يحارب السعودية والا السعودية دعسته وهو رايح عدن؟
-المهم ان واجهها
– واجهها فين؟ في بيرباشا؟
– شوف لا تقلل من قوة عدوك
– ماهوش عدوي، هذا تيس جالس يقاتل بك انت. انت عدوي مش هو. صالح اجبن من ان يكون عدوا واقل من ان يصبح خصماً. هدا شخص لو تأخر به الزمان ودخل معانا الجامعات قسماً بالله لنخليه يشتغل في مقصف الجامعة ، والا يحجز لنا كراسي، ولا يروح يصور لنا كتب. هذا آخره. هو بس حصل ناس زيك، رزقه.
– إيش من زيي، شوف الناس كيف طلعوا فب السبعين
– طيب انا معي مية الف متابع في صفحتي. خلاص، احارب يعني باعتباري زعيم؟ انت عارف ان العرادة ممكن يحشد مليون، والزنداني ممكن يعمل اثنين مليون. يعني خلاص، لو طلعوا لك شوية قبائل صار من حقك تعلن الحرب؟ ذلحين انت عاقل والا احنا عايشين في مغارة؟
-موت بغيضك، يستحق الاحترام وعلى عينك
– يستحق الاحترام؟
– أيوه يستحق الاحترام
– نعيماً، ربنا ما يحرمكش منه

م.غ.

يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

Exit mobile version