قضايا المرأة

الصناعات الخفيفة في مصر بتضم عدد كبير من العاملات المصريات، واللي بيشيلوا مسؤولي…


الصناعات الخفيفة في مصر بتضم عدد كبير من العاملات المصريات، واللي بيشيلوا مسؤولية إنتاج السلع بأسعار منخفضة جدًا. لكن العمل الجبار اللي بيعملوه مش مُقدر بالشكل اللي يستحق، والعاملات بيواجهوا مشاكل كتير وتهميش مستمر.

في البداية، العاملات في الصناعات الخفيفة بيتعرضوا لظروف عمل صعبة وخطيرة، زي العمل لفترات طويلة بدون راحة والتعرض لمخاطر صحية وتحرش خلال شغلهم.
والمشكلة الثانية إن العاملات دول بيتعاملوا مع ظروف اجتماعية واقتصادية سيئة، زي الفقر والتمييز.

ورغم إن العاملات بيقوموا بأدوار مهمة في الصناعات الخفيفة؛ واللي بتأثر على الاقتصاد المحلي والعالمي. فحسب الهيئة العامة للاستعلامات حجم التجارة العالمية للحرف اليدوية والتقليدية يفوق ‏100‏ مليار دولار، إلا انهم ما زالوا منسيات. وغير الدور الاقتصادي، العاملات بتحقق إنجازات اجتماعية، زي تعزيز مكانة المرأة في المجتمع والحفاظ على الحرف اليدوية التقليدية والثقافة.

احنا شايفين ان المشكلة الرئيسية هنا هي عدم تقدير العاملات في الصناعات الخفيفة، وعدم وجود حماية مناسبة لحقوقهن؛ وعلشان نحل المشكلة دي، محتاجين المجتمع، والحكومة يركزوا على تحسين ظروف العمل ليهم، وتعزيز حقوقهن في الصناعات الخفيفة.
وده يتضمن خطوات منها:
-توفير بيئة عمل آمنة وصحية.
-ضمان رواتب مناسبة وإجازات رسمية.
-حماية الحقوق العمالية الأساسية، زي حق الاتحادات والجمعيات العمالية.
-المصادقة على اتفاقية 190 لإنهاء العنف القائم على النوع الاجتماعي والتحرش في عالم العمل.

في النهاية، لازم ندرك أن العاملات في الصناعات الخفيفة، بيقوموا بدور هام جدًا في تطوير الاقتصاد المحلي، والمساهمة في تحسين مكانة المرأة في المجتمع. ولازم كلنا نشتغل على تحسين ظروف العمل وحماية حقوقهن في إطار خطة لتمكين النساء في جميع المجالات.
شاركونا لو تعرفوا نماذج ناجحة لسيدات عاملات.
#المرأة_المعيلة_المهمشة
#دعم_المرأة_المعيلة_في_مصر
#من_أجل_مواطنة_كاملة_للنساء
#نحو_حياة_أفضل_للنساء
#النساء_المهمشات
#التمكين_الاقتصادي_هو_الحل
#لولا_شغل_أمي
كتابة محمد طارق


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

‫2 تعليقات

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى