كتّاب

أحمد عرفات | – خير أمة :…


– وقت الانفجار في "لبنان". كان في قداس في أحد الكنائس والقس اتصاب إصابة خطيرة. في منظر يتعب القلب ويخليه يدمع والله. ولكن كان عند خير أمة رأي ثاني. مئات التعليقات اللي فيها كراهية ومن عينة (خلي الصليب ينفعك). وياريتك "كنت مت". و "هههه جري جري وترك الصليب". وكل ده والتعليقات دي في الكومنتات هسيبها ليكم .

  • لأ تعليق لأن التعليق بحد ذاته أصبح خجول من الناس دي ولكن خلينى نواجه الأمور بمنطقية. بأي عقل ومنطق إنساني ممكن شخص يشمت بشخص ثاني عشان مختلف عن عقيدته أو بأي منطق إنساني يكون في كراهية في قلوبهم وأفعالهم ؟ هو إزاي صورة الصليب ومعاناة شخص ممكن سعادة شخص آخر ؟ داعش لسه منتهتش. داعش لسه وسطنا … في عقول كثير من البشر .

  • الفرق كبير. الفرق بين اللي بقلبه رحمة وـ///ــلام. وبين اللي في قلبه كراهية. فرق جوهري. اللي حصل في لبنان النهاردة مش بس أظهر لينا حقايق كثير. ده فكرنا أحنا عايشين وسط ناس عاملة إزاي. أنا مش عارف القس عايش ولالا. بس من قلبي لقلب كل ضحية. كل الحُب والـ///ــلام .. ولكن أنا هسيب الفيديو والتعليقات. وعايز أقولك حاجة واحدة بس :

  • لو كان دينك مش بيعلمك الرحمة والإنسانية. فأبحث عن دين وفكر ومعتقد جديد‎.ومش لأنه بيعتنق ديانة غير ديانتك. يحق لك ابداً إنك تتشمت باللي حصل له .لأنك ولو ماتت إنسانيتك. فمش هيكون في فائدة لما تحمل من أي ديانة لأن إنك تكون "متدين بلا أخلاق". ده ملوش أي قيمة.

– لبنان يا لبنان . ????❤️




أحمد عرفات | كاتب علماني

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى