كتّاب

أحمد عرفات | – شكراً ماكرون :…

– رئيس فرنسا "ماكرون" .. طلع من يومين وقال خطاب قوي جداً ووجع المتطرفين عن إن (الإسلام عايش أزمة ومشكلة حقيقية في العالم وإن المسلمين مش عايزين يحترموا مبادئ العلمانية). وإن (المتطرفين بيسيطروا حالياً على أحياء كبيرة في فرنسا). وبينشروا فيها (الجهل والتطرف والاساءة للنساء. وكمان وصل بيهم الأمر إنهم طلبوا (دولة شرع مستقلة. يعني ينفصلوا عن فرنسا اللي هي تقبلت وجودهم) .. وبيحطوا كل أطفالهم في (مدراس دينية كلها تطرف).

  أمجد سيجري | ***** هل محمد التاريخي موجود ***** *أمجد سيجري Amjad Sijary طالما اعتقدنا أن

– طبعاً ماكرون أصدر قانون. بأنهم هيعملوا (تأهيل نفسي لكل المسلمين المتطرفين). واللي عايزين دولة شريعة … وبالنسبة للمسلمين المعتدلين في أفكارهم. (هيتم حمايتهم بالكامل) .. وقال إن هيتم "تنقية المناهج الإسلامية اللي بتطلع متطرفين في الأحياء اللي هما ساكنين فيها". وأنهم لازم (يتقبلوا وجود كل البشر وسطهم). بدون كراهية .

  روان سالم | فوگ صوتك ياوطن مايعلى صوت #روان_سالم

– تخيلوا يكون عندك في بلدك ملايين من البشر من دول إسلامية هربوا من الحروب والشريعة .. وبدل ما يقولوا شكراً للعلمانية. شكراً الحُرية.. بيطالبوا "بدولة مستقلة عن الشريعة اللي هما هربانين منها اصلاً". وطبعاً في صياح كبير من أغلب المتطرفين. بس الحقيقة والله (صياحهم طرب ولحن لطيف).

– صيح زي ما تحب. بتمنى ده يحصل في كل دول العالم. دي الحقيقة اللي كلنا عارفينها كويس. لازم يتم تنقية كل الأفكار اللي بتحرض على العنف تجاه الإنسان .

  علي البخيتي | التوحيد؛ الرسول؛ القرآن؛ تلك مقدساتنا؛ نحن من نؤمن بها حصراً

– برافو ماكرون . ❤️


أحمد عرفات | كاتب علماني

احمد عرفات

- شاب علماني ، وأرى وأملك أيمان تام أن الأمم لا تتحرر ولا تتنور إلا بالثورة الفكرية .. فلنعمل جميعاً

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق