كتّاب

أشهر كذبة وخدعة في التاريخ القذر المُلوَث للإخوة بتوع…


أشهر كذبة وخدعة في التاريخ القذر المُلوَث للإخوة بتوع مُقارنة الأديان المُدلِسة دي هي إن القساوسة في الكنيسة بتتهرب وبتعجز ترُد على أسئلتكم في العقيدة بتاعتكم إللي مش مفهومة دي.. ويا عيني يا حرام بيضحكوا عليكوا وبيضلكوا علشان يثبتوكم على الدين الباطل!!

الكلام دا غير حقيقي بالمرة.. وليس إلا عبارة عن أكاذيب وإفتراءات وهمية لا أصل لها إلا في خيالهم فقط.. فهذا الكلام المُتكرِر الأحمق كله .. كذب كذب كذب ..

ليه؟!
لسببين فقط ..

أولًا: لأن زي ما قال قداسة البابا تواضروس إن مافيش سؤال في المسيحية مالوش إجابة. ودي حقيقة لا يمكن إنكارها، فكُتب ومؤلفات وشروحات وتفسيرات الآباء الأولين ترُد على كُل ما يُطرح الآن والذي سيطرح بعد ألف عام أيضًا، فهؤلاء لم يأتوا بجديد بل يعتمدون على القص واللصق والترقيع، آباء الكنيسة لم يتركوا تفصيلة صغيرة إلا واستفاضوا فيها، وكتاباتهم درر وكنوز ثمينة جدًا في الكنيسة بها ما لم يخطر على فكر بشر وإن خطر فكل شيء عندنا له إجابة.

ثانيًا: وهذه شهادة شخصية بأمانة شديدة جدًا، لم أر في حياتي مسؤول من الإكليروس في الكنيسة من قداسة البابا إلى أصغر شماس يجهل إجابات تخص العقيدة والإيمان ويتهرب منها كما يدعوا هؤلاء الكذبة المُضلين، فمنطقيًا يعني لو واحد مش مقتنع وغير مؤمن بحاجة مهمة ومصيرية زي إيمانه وعقيدته إيه إللي يجبره يكمل في هذا الدين؟!
لا احنا بنعارض حد، ولا بنأذي حد، ولا بنموت حد ساب دينه.. احنا ماعندناش كدا يا حبايب..
فمفيش عاقل هيقبل يرضى يكمل في حاجة عقله رافضها ومش مقتنع بيها أو مش حاسس فيها براحة وسلام داخلي.

فنصيحة أخوية يعني
الكدب مُضِر بالصحة وحرام شرعًا، إلعبوا غيرها.
احنا عندنا في كنيستنا عظماء فلاسفة وعلماء دارسين في كل العلوم اللاهوتية المختلفة وكل لغات الكتاب المقدس، فعيب أوي لما عيل مالوش لازمة معاه دبلوم صنايع أو بصمجي بمعنى أصح يعمل فيها الجامد جدًا والإنسان المُخيف إللي محدش قادر على نابغته وفكره وعلمه إللي هيخلي المسيحية تنهار بعد أكتر من ألفين سنة.. عيب يا أتباع إبليس المُضِل.

#أبانوب_فوزي

يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

Abanoub Fawzy ابانوب فوزي

شاعر ـ كاتب قبطي

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى