كتّاب

أحمد عرفات | – فتاة شجاعة :…

– غدي عيد الأحمدي. من السعودية … سيدة تعرض لها أخوها البيدوفيلي والمُغتصب. "وائل الأحمدي" .. لمدة 6 سنوات من وهي 9 سنوات لحد 15 سنة "بالتحرش وأحياناً الإغتصاب" حاولت كثير إنها تقول لعائلتها كثير. بس بدون فايدة. وطبعاً محدش صدقها لأنها بنت وأخوها ذكر. طلعت إمبارح غدي في فيديو شجاع قالت فيه كل حاجة .. "ونزلت حسابه وصور له" والفيديو تقريباً وصل لكل الشرق الأوسط !

-هوامش سريعة :

– البيدوفليا في البيوت العربية وبالأخص السعودية منتشرة بشكل مش طبيعي. شخصياً والله كان بيجي لي عشرات من البنات كل فترة على تويتر يحكوا لي تجربتهم مع ده .. سواء كان الأب أو الأخ .. ولا حد بيصدقهم عشان هناك الصلاحيات للذكور فوق الوصف .

– بإستثناء الأحرار والنسويات. اللي دعموا البنت. في عدد من الذكوريين. فبركوا كام صورة واسكرينات لإبن عمها. وحطوا صورة صاحب لحى مش حقيقية وهو واقف ضدها … عشان يقولوا إن "القصة مش حقيقية وإنها من تأليف النسويات" … ولكن لا إبن عمها ولا في حد من أهلها تواصلوا معاها اصلاً وكل الاسكرينات اللي بتنزل مفبركة !

– العائلة. في أغلب الأحيان بيكونوا "نقمة في حياة أولادهم". فمش معنى إن عائلتك كويسين إن كل العائلات كده. وتقريباً في مئات من البنات حوالينا بيتعرضوا للبيدوفيليا وبيخافوا يتكلموا. والله ده حقيقي وأنا شاهد عليه وعلى العشرات من القضايا دي .. ومن الكوميديا السوداء أن أخوها حاطط دعاء إـ///ــلامي على حسابه. كنوع من الازدواجية اللي اتعودنا عليها منهم .

– النسوية. وحقوق المرأة. والدفاع عن الحقوق بشكل عام .. ليه بيخافوا منها بالشكل ده ؟ عشان بتهز اصنامهم وبتحرق عروش والسلطة الذكورية اللي صنعوها .. فكملوا. أحنا في الطريق الصح .

– عشتي يا غدي. عشتي … واطمنوا البنت بره السعودية في دولة أوروبية . ❤️




أحمد عرفات | كاتب علماني

اترك رد

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى