كتّاب

لما الوزير يتكلم.. تقولوا آمين:…


لما الوزير يتكلم.. تقولوا آمين:
_ لما وزير التعليم يقول ان مصر انتقلت من مؤخرة تقارير جودة التعليم العالمية.. إلى مقدمتها
يبقى مش لازم نسأل: تقرير ايه. ومنشور فين؟
.. وليه مش متاح للخبراء والناس ووسائل الإعلام.. علشان تراجع وتناقش وتحلل؟
.. وايه التغيرات في المؤشرات التي رفعتنا تلك الرفعة الهائلة..؟ هل زاد الإنفاق الحكومي على التعليم.. هل زاد نصيب الطالب من الإنفاق على التعليم..؟ هل ارتفعت مرتبات المعلمين؟ .. هل قلت كثافات الفصول؟ .. هل ارتفعت مهارات القراءة والكتابة والحساب..وغيرها من مؤشرات؟
_ ولما الوزير يقول: بدل المدرسة إعملوا ابحاث
.. يبقى مش لازم نسأل وهل تلاميذنا مدربين على التعامل مع الكمبيوتر.. ومدربين على عمل الأبحاث اصلا؟ .. وهل المعلمين مدربون على تقييمها؟ .. وما الحال لو عملها الأخ الكبير أو الاب او المدرس الخصوصي؟ .. وكيف نكتشف ان البحث مش منقول نقل مسطرة من مقال او كتاب؟ .. وهل أولادنا يجيدون مهارات القراءة والكتابة اصلا؟ .. وما حال العدالة وتكافؤ الفرص بين التلاميذ وهو مبدأ وطنى انتزعناه؟ .. ولا دا بقى كلام المتخلفين من ناصريين واشتراكيين ولم يعد له مكان في جنة البنك الدولي؟؟
_ ولما الوزير يقول التلاميذ يروحو المدرسة يومين في الأسبوع.
يبقى مش لازم نسأل: هل انتهت العلاقة بين وقت التمدرس والإنجاز التعليمي.. وهل كفت المدرسة عن دورها في التواصل الاجتماعي.. وتنمية المهارات البدنية والفنية ومهارات المواطنة والحياة وغيرها؟ .. وماذا يفعل المعلمين والتلاميذ في أربعة أيام في الأسبوع؟ .. وماهو تأثير بقاء الاولاد أربعة أيام في البيت على شكل الأسرة وحالتها؟ .. وهل لو التلاميذ مكثوا في المدرسة للخامسة هل نوفر لهم وجبة؟ ..
_ مختصر مفيد لما الوزير يتكلم… تقولوا آمين

يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى