كتّاب

أحمد عرفات | – مبروك الحُرية :…


– دي سارة بنت حُرة من "السعودية" كانت مجبرة على النقاب طول حياتها زي أغلب النساء في السعودية. قدرت تهرب على "ألمانيا" وأول حاجة عملتها خلعت النقاب .. ونزلت الصورة ما قبل وبعد الحُرية ! عشان تكون الكومنتات أغلبها بتدور على سؤال واحد "وهل الحُرية في الخلع".؟ والنص الثاني (بيقول لها إنها بقت مرتدة عن الدين وفاسقة). وقلة من الاسوياء !

  • لازم الأول أقول (‏‎مبروك لأي بنت عربية أو عايشة بالشرق الأوسط تحصل على حُريتها وعقبال كل البنات). وأه أي بنت تخلع حاجة هى كانت لابساها إجبار ___ شجاعة وقوية." لأن ببساطة اللي كان ارتدائه إجبار. خلعه حُرية" ___ ولأن الحُرية الوحيدة اللي بيعترف فيها الذكوري العربي "هي حُرية إرتداء النساء للحجاب أو النقاب".

  • الحُرية لا تتجرأ. نصف بنات السعودية والخليج تم إجبارهم على النقاب. وأكثر من نصف بنات الشرق الأوسط .. أجبروهم أهلهم على الحجاب. رسايل الخاص يومياً اللي بتيجي لي من بنات "بيتعنفوا من أهلهم عشان قرروا يخلعوا الحجاب". كثير جداً والله. وهنا السؤال المهم (لو فعلاً بتحبوا أولادكم حب غير مشروط ليه بتعنفوهم لما يختاروا) ؟؟ والسؤال ليكي لو لسه شايفة إن أهلك مكرمينك جربي كتجربة تقولي ليهم "أنا قررت اخلع الحجاب". وشوفي التعنيف والعنف .

  علي البخيتي | العدالة الإلهية وصناعة الأديان ——- | علي البخيتي مفهوم

– القرارات التي تخص أجساد النساء لا دخل للذكور فيها. هنا أنا سعيد بالموقف والشجاعة من سارة. الحُرية باينة بعيونها وهو ده الفرق بين الحُرية والقمع . ❤️❤️



أحمد عرفات | كاتب علماني

احمد عرفات

- شاب علماني ، وأرى وأملك أيمان تام أن الأمم لا تتحرر ولا تتنور إلا بالثورة الفكرية .. فلنعمل جميعاً

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق