كتّاب

أحمد عرفات | – بكل حُب :…


– من دون أي كلام مؤلم للأم. ولكن الصورة بالنسبة لي صورة مش طبيعية لأم أنانية وبنت ضحية. ليه أنانية يا أحمد ؟ لأن مفيش مبرر ولا مبدأ إنساني يسمح لحد إنه ينجب طفل. وهو عارف إنه هيكون مصحوب "بمشاكل صحية" .. إلا وإذا كان أناني وغير رحيم ابداً ! زي اللي يجيب مثلاً 6 أطفال وحالته المادية صعبة ويروح يجيب ال7 على أساس "العيل بيجي برزقه". وهما مش لاقيين يأكلوا !

  • لأننا في عالم غير رحيم بأي شخص مختلف. نسبة إن البنت دي تعاني نفسياً وجسدياً لما تكبر هي نسبة تتعدى ال99%. نسبة إنها تتعرض (للقُبح والتنمر). نسبة تتعدى ال99%. نسبة إن البنت تفكر في إن محدش متقبلها. نسبة تتعدى ال99% .. الأم أنانية بكل معنى الكلمة. لأنها قررت تنجب ملاك يعاني بحياته في عالم غير رحيم بأي مختلف ومش بيحط قوانين تحميهم من الشرور اللي في البشر !

  • الصورة مش بتحث على السعادة. لأنها قايمة على معاناة .. لا يمكن هيكون في شخص سوي وعاقل سعيد بالمعاناة اللي الملاك دي هتشوفها بعد ما تكبر. وهيفضل فعلاً قرار الإنجاب حالياً هو أكثر قرار ممكن يورينى أقد إيه البشر انانيين !

  • أي حياد في القضايا اللي زي دي "خيانة". أي حياد في إننا منشوفش قرار الأم أناني لبنتها الملاك "خذلان" .. في الوقت اللي ينصلح فيه العالم. وينصلح نفوس البشر. ويكون في قوانين بتحمي أمثال الملاك دي … وقتها. أنا أول حد هيكون في صف وقرار الأم دي .

– الله ينقذك ويحميكي يا ملاكي ! ❤️


أحمد عرفات | كاتب علماني

احمد عرفات

- شاب علماني ، وأرى وأملك أيمان تام أن الأمم لا تتحرر ولا تتنور إلا بالثورة الفكرية .. فلنعمل جميعاً

مقالات ذات صلة

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق
%d مدونون معجبون بهذه: