منظمات حقوقية

Superwomen stories | شكرًا ل 14،000 شخص مؤمن بالمساواة وبحقوق المرأة! سوبروومن بتشكر كل شخص آمن

Superwomen stories


شكرًا ل 14،000 شخص مؤمن بالمساواة وبحقوق المرأة!

سوبروومن بتشكر كل شخص آمن بينا دعمنا ، من أول ما آية منير عملت مجموعة صغيرة من البنات عشان يساندوا بعض ويخلقوا مساحة آمنة في 2016 ولحد ما وصلنا ل 14،000 وبتشكر كل اللي هيفضلوا يدعمونا بعدين.

هدفنا في سوبروومن تمكين المرأة والمساواة والعدالة الاجتماعية ، وأنواع تشوف نفسها كشخص مستحق للحياة وأن عندها قدرات وتقدر تحقق اللي هي عاوزاه.

و زي ما نسويات كتير كافحوا عشان حقوق كتير بنتمتع بيها دلوقتي زي حق التعليم ، وحق العمل وغيرها ، وجرم حاجات تانية زي الختان ، وزواج القاصرات ، وغيرها.
أحنا لسه مكملين في مشوار التوعية بحقوق الستات ودورها وتمكينها لأداءه ..

  الحراك النسوي | قاتل سميحة الأسدي يصف نفسه بالسجين المظلوم!!! والناس تطبل له!!!...

احنا مش بس بنوعي الستات حقوقها وبنوعي الرجالة كمان عشان يبقى عندنا مجتمع سوي آمن من خلال تقديم ورش توعية نفسية زي سيكل وورش الدعم النفسي وصالون الكتاب والسينما للتربية ونادي الحوار مساحة حرة آمنة للتعبير عن إحصائيات وايفنتات اليوم الواحد اللي تناولنا من مواضيع مواضيع مختلفة زي الادمان وختان الإناث والايفنتات الترفيهية زي wiikii ، احنا كمان بنقدم ورش زي بينك وردي وأسرار البنات عشان البنات تعرف اكتر عن طبيعتها ويكون عندها وعي ببيولوجيا جسمها زي الدورة الشهرية والحمل والولاده وغيره.

  ريمة بوست | حريق هائل يلتهم عددا من المحلات في سوق السلف بكسمة ريمة

هدفنا في 2020 نتوسع أكتر وصولا للبنات في القرى النائية والفقيرة عشان نوصبهم مفهوم المساواة ونساعدهم يحققوا شكل الحياة اللي بيتمنوها وكمان هدفنا نستقبل متطوعين من كل دول العالم العربي لدمج خبرات وخلفيات ثقافية مختلفة ..

انهارده ، بنكمل في اللي آمنا بيه من أول يوم وهو خلق مجتمع آمن لكل البنات والستات يقدروا يعبروا فيه عن نفسهم بحب وحرية واحترام والأجهزة.
وقررنا في سوبروومن اننا نخلي جروب قصص خارقة مجتمع آمن مساحة آمنة لكل البنات ، وعشان كده فيه شروط وقواعد آمنة عشان نقدر نحدد اللي هيتم قبولهم في الجروب عشان نحمي المجتمع الآمن ده .. الجروب هيكون مساحة للحكي والمشاركات وكمان هيكون معانا لايفات من متخصصين في مجالات مختلفة للاستفادة ..
هنبدأ نقبل طلبات الانضمام للجروب يوم واحد من كل شهر. بداية من 1 يوليو القادم

  بسمنت | أقيمت صباح الخميس 3 يناير 2019 في مؤسسة بيسمنت الثقافية

كل كلمات الشكر لكل من ساهم في استمرار مبادرتنا على مر 4 سنين وحتى الآن .. متطوعات ومتطوعين ومدربيين ومتابعيننا الأعزاء ..

كل الحب والدعم للجميع في كل مكان.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق