مفكرون

حامد عبدالصمد | ابن تيمية حلو بس أسامة بن لادن أساء فهمه. خالد بن الوليد حلو بس أبوبكر البغدادي

حامد عبدالصمد

ابن تيمية حلو بس أسامة بن لادن أساء فهمه. خالد بن الوليد حلو بس أبوبكر البغدادي هو اللي قلّده غلط. صلاح الدين الأيوبي حلو بس كان لازم يقتل آلاف من الشيعة حتى يستتب الأمن في البلاد. الخلافة جميلة لكن داعش منحرفة. الشريعة رائعة لكن تحتاج ظروف معينة لبرنامجها ..
الكلام دا ممكن يكون مفهوم لو يقوله إسلامجي أو شيخ أزهري عايز يكسب ود المثقفين أو ينافق الغرب. بس لما الدولة والفن يتبنوا نفس الخطاب يبقى دا إفلاس فكري واستسلام لمنطق المتطرفين …
لو عايز تحارب الإرهاب يبقى لازم تحطم كل رموزه الفكرية وأصنامه الجهادية أمام من يؤمنون ولم يكن يعرف كل الحقائق. لازم تتخلى عن المصطلحات التي تحتوي على الإرهابيين زي الجهاد والشهادة ، ولازم تجرهم لملعبك مشوار وراهم في ملعبهم وتفسر القرآن والأحاديث لأنهم حيتوهوك في سراديب علم الرجال والجرح والتعديل والناسخ والمنسوخ وهيبقى شكلك وحش.
لازم الإرهابيين واللي بيؤمنوا بأفكارهم هم اللي يبقوا في موقع الدفاع ولازم هم اللي يبرروا. ليه انت كدولة وكفن وكإعلام تدافع عن دروعهم اللي بيتحصنوا بيها ورموزهم اللي بتديهم شرعية؟ محاربة التطرف الديني بكلام معسول من أو عن الدين أو بتقريب جماعة دينية من السلطة لمهاجمة جماعة دينية أخرى لم يأتِ بأي طريقة إلا زيادة التطرف وزيادة مطالبه بل وتوحشه ، واسألوا التاريخ عن الرئيس المؤمن محمد أنور السادات!

  أحمد علام الخولي | قنوات الإخوان والجزيرة وbbc تروج لبيان لأطباء الإخوان المساجين يطالبوا بالخروج

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق