حقوقيون

هذي خالة مصرية بتنشر مقاطع طبخ في اليوتيوب. بس بطريقة فريدة، ومميزة، مش أي حد ين


هذي خالة مصرية بتنشر مقاطع طبخ في اليوتيوب. بس بطريقة فريدة، ومميزة، مش أي حد ينشر عن الطبخ ينجح. بس الطريقة هنا غييير، لا بجد مختلفة: طبخ جسماني!
– ايوة اللي هو كيف؟!
– مش عارف. بس البنت محترمة جدًا جدًا، ومؤمنة جدًا كواحدة من المجتمع العربي المؤمن بطبعه!

هذي البنت رد ابدي على مدعي الشرف، والفضيلة، ومن يقولوا ان للنقاب دليل لشيء ما.. او ان المعايير الأخلاقية زي اللي بيدعوها.
وبتؤكد أن أحيانًا بيكون النقاب وسيلة لإخفاء الهوية؛ عشان فعل أشياء المجتمع، وربما القانون بيمنعوها، او بيدينها، وبتدل على أن الأخلاق، والشرف مش بالمظاهر، أو بالماديات عمومًا..

البنت حرة بجسمة أكيد، ومن حقة تنشر اللي تشتيه، وبالطريقة اللي تناسبه. اهم شيء ما تؤذي حد. وهي بصراحة أنا عن نفسي بشوفها تعمل خير في الملايين من ابناء بلدها مصر، ومن بقية دول العالم العربي اللي جفوا من الحروب، والأزمات؛ فهي رطبت قلوب اغلب الشباب متصحري العواطف، ومقفلي القلوب. وهي كمان مرهم للقلوب، وفازلين للأفئدة، وزيت للغلو وبتحرق حريق؛ زي مبتأكد التعليقات النارية!

هي ما تنشر حاجة مفيدة والعياذو بالله، ولا محتواها طبخ اساسًا لا تغلط او تفهم خطأ. محتواها نفسي، روحاني، طبي..
والأهم بتنشر الأخلاق، والقيم؛ فبتقلك حتى وانت/ي بتطبخوا لازم تلتزموا وكذا.. واهم شي (التبسمل والتسبحل)؛ كأي وحدة تحترم شغله، وتتفنن في تأديت دوره.
وعشان كذا بيتابعها الملايين الحمد للهبرته، والإستهبال، والمُـ ـحن!

البنت قوية إيمان ربي يكبر إيمانه، ويوسع مبادئة، ويطول بعمره، ويضيق بـ أفق من يفهمه غلط!

وفعلًا اهم شيء الأخلاق: النقاب خصوصًا!
لا تكونوا هبل وتفهموا ان الأخلاق سلوك، وقيم، ومبادئ.. لا الأخلاق هي: النقاب، والحجاب.. أو بالأصح الأخلاق هي: اي خرقة كذه وخلاص!

أتمنى توصل للي في بالي
#مقصودة

#أنا_ولا_لي_دخل
#سدوا

لؤي العزعزي


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

‫20 تعليقات

  1. وقت ما تحب تعمل حقوقي على اتفه شيء ووقت ما تحب تتنمر وتحصل مبرر ههههه يعني نفس الصورة كان ممكن تعمل عليها مناحة حقوقية كالعادة هههههه

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى