كتّاب

لما حصلت حادثة تعرية الست سعاد سيدة المنيا وسحلها فى شوارع…


لما حصلت حادثة تعرية الست سعاد سيدة المنيا وسحلها فى شوارع القرية، دة كان أقسى حدث بيعبر عن موت مصر المصرية، والأقسى من الحدث نفسه إننا فوجئنا ببراءة جميع المتهمين وماحدش إتسجن يوم واحد فيها، مع مافى هذا الموقف من إهانة لشرف بلد بقضائها بعدلها برجولتها ونخوتها.
بعدها بأيام كنت مستضيف ف بيتى مسئول بيبيع فيلا لمليونير، والأسرتين موجودين وفى انتظار المحامى اللى اتأخر وفتحت موضوع الست سعاد، خلى بالك اننا بنتكلم مع كريمة مصر وطبقتها الراقية، فوجئت بالستات قبل الرجالة بيردوا بعنف: وفيها إيه يعنى لما شلحوها؟ ماطول عمرهم بياخدوا على دماغهم ولولا الفيس بوك ماكنش حد قدر يرفع راسه ويعترض.!!!
هو دة يا جماعة نفس موقف الدولة أيام حادثة الخانكة، من 1400 سنة وانتوا أذلة، جاى تسترجل ياشنودة النهاردة؟ والمفاجأة شلت تفكير الجميع إلى درجة إن تقرير لجنة العطيفى اللى هاننشر جزء منه حالا تقريبا بيدين المسيحيين والبابا.!!!
المظاهرات الإسلامية ماشية فى الشارع : ” وفى مرورهم على حانوت بقال يدعى غالى أنيس بشاى سمع صوت طلقات نارية نسب البعض إطلاقها إلى هذا البقال الذى تبين فعلا أنه كان يحمل مسدسا مرخصا به وإن كان لم يرد فى فحص الطب الشرعى مايقطع بأنه قد أطلق حديثا، ولكن ذلك أدى إلى إثارة الجماهير التى اندفعت إلى منزل هذا البقال فوضعت فيه النار، واندس بينها من اغتنم هذه الفرصة السانحة للسرقة، كما أحرقت مساكن أخرى لكل من أنيس بشاى، وحليم نعمة الله، ورزق صليب، وجرجس عريان، وغبريال جرجس، وموجودات ستوديو للتصوير يملكه رزق صليب”…………..
يعنى المسلمين ماشيين فى امان الله سمعوا صوت ضرب نار وهما عارفين ان البقال دة معاه مسدس، صحيح ماضربش بيه بس هما اتنرفزوا ودخلوا هتكوا الأعراض وحرقوا البيوت.!!!
كما تحطم زجاج صيدلية د كامل فهمى، وتوجه البعض إلى جمعية أصدقاء الكتاب المقدس وأشعلوا النار فى إحدى حجراتها الملحقة ببنائها المتخذ كنيسة للصلاة، ومع ذلك لم تحدث خسائر فى الأرواح، وأصيب ثلاثة أشخاص اتنين منهم مسلمين.!!!
كلام فى قمة الإستفزاز ناقص يقولك عايزين نصرف تعويض للمسلمين، ويكمل التقرير بعض الحقائق:
1 – الحادث كان يجب أن يبقى ضمن حدوده الصحيحة، وكان من حسن السياسة أن يحصر فى هذا النطاق، وحسبما ذكر البابا فإنه قد زار شيخ الأزهر بعدها دون أن يترك هذا الحادث أثرا فى نفسه.!!!
فاهم يعنى ايه؟ يعنى العيب عند البابا اللى اعترض بس عرف غلطته وراح اعتذر لشيخ الأزهر ونسى الحادثة.!!
2: أنه كان من الممكن أن تتعرض مسيرة الكهنة للمخاطر لولا أصالة الوعى بالوحدة الوطنية.
يعنى المسلمين كتر خيرهم رفضوا يشتبكوا مع الكهنة لأنهم طيبين ودينهم محترم.
3: اللجنة بتشيد بموقف بعض القساوسة وعلى رأسهم القمص إبراهيم عطية الذى أعلن أن الذى قام بالحريق لاينتمى للمسيحيين ولا للمسلمين.!!!
تقريبا عبد الله بن أبى بن سلول اليهودى هو السبب.
4: أن قوات الأمن حافظت على النظام…………خير يعنى عايز تجاملنا بدى كمان؟
5: الدكتورة وزيرة الشئون الإجتماعية زارت مكان الحادث، وبناء على توجيهات رئيس الجمهورية قررت صرف تعويضات فورية من ثلاثين إلى مئتى جنيه لحوالى سبعة أشخاص، وقد تلقت السيدة الوزيرة عن ذلك برقية شكر من وجيه رزق متى نيابة عن المسيحيين فى الخانكة.
والحقيقة الأخ اللى بعت برقية شكر لاضرب ولا انضرب ولا حرق ولا اتحرق، واسمه مش موجود أصلا غير ف التعريضة دى وبس.!!!
وينتهى التقرير إلى أن الحادث بسبب مخالفة المسيحيين للقانون وبناءهم كنائس بدون ترخيص، واتكسف العطيفى واللجنة يطالبوا إنهم يحبسوا المسيحيين فى عشة الفراخ، أو يودوهم عند أبو رجل مسلوخة.
الحقيقة التقرير فضيحة وبيدلنا جميعا كمصريين شرفاء إن الناس دى بترضع كراهية الآخر مع لبن الأم، وبيكرهوا فى الله ولله وبلامبرر موضوعى، وكل هذا الكره فى سبيل الله ورسوله وقرآنه، واحنا كمصريين قبل الغزو البدوى ماكناش على هذه الدرجة من التدنى والسفالة وانعدام الضمير والشرف، وللأسف مع البدو أصبحنا معدومى الضمير فاقدى الشرف كارهين للحق والخير والجمال……………..


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

‫8 تعليقات

  1. للنهاردة يا صفاء الحادثة دى بتؤلمنى بعنف، بحس إن مصر ماتت، ماهو مستحيل راجل مصرى يقلع واحدة ست ولو يهودية هدومها، مستحيل، فمابالك بقرية من الزومبى وراخا دولة من الزومبى وشعب من الزومبى………. احنا نروح نموت اشرف.!!!

  2. هذا مايبرهن عن العدالة اللي بتحكم في القضايا والشرف والاصول الموجود في تلك المجتمعات وشهامة ورجولة واخلاق عليا عند تلك الفئات

  3. مع كل رئيس السادات ومبارك والمجلس العسكرى ومرسى والسيسى كلهم معاهم العطيفى ويمكن يكون تقرير العطيفى الاصلى القديم بس بيعدلوا ويبدلو فيه مش اكتر

  4. سنة 1945 فى قريتى اللى اسمها المتانيا، كان عندنا طالب فى كلية الهندسة إسمه أنور افندى، كان ماشى فى أرضه ولقى ستات جاية من السوق وبتعدى الترعة ومشلحة الجلابية، سأل وعرف إنهم من عزبة اسمها عزبة حسن بيه، فورا راح بانى كوبرى على حسابه ومازال للنهاردة بينزل ف الخرايط باسم كوبرى أنور…………………إحنا كنا كدة عندنا نخوة وشرف حتى مع ستات مانعرفهاش أصلا.

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى