كتّاب

طبعا كلنا عارفين إن الهكسوس إحتلوا مصر فى الدولة الوسطى،…


طبعا كلنا عارفين إن الهكسوس إحتلوا مصر فى الدولة الوسطى، وهكسوس تحريف للكلمة ” حقاو خاسوت” يعنى ملوك الرعاه، بس ماظنش حد فيكم عارف هما إحتلونا إزاى……….
الحقيقة إحتلال مصر من البدو لم يكن غزوا خارجيا، بل تغلغل داخلى، يعنى ييجو من الصحرا بتاعتهم لأرضنا الخضرة ويعجبهم الوضع يبعتوا يجيبوا أهاليهم كمان لحد مابقت مصر فى غالبيتها من الهكسوس، وهنا إنقضوا على السلطة وحكموا البلد بالحديد والنار.!!

المرة التانية لاحتلال الهكسوس مصر كانت مع عمرو بن العاص، وفعلا كان معاه 3 آلاف بدوى فقط، وانضم ليهم بدو سينا الخونة مع قطاع طرق ومطاريد الجبل وحثالة سيناء، وكانوا حوالى ثلاثة آلاف آخرين ………..
شوية والخليفة بعت عشر آلاف مقاتل كمان، وداخلين على دولة 7 مليون نسمة، وفيها حامية رومانية 30 ألف جندى مدرب، وبدأ توافد القبائل العربية على مصر، وكل والى يعين على مصر يأتى ومعه قبيلته فيقطعهم الأراضى بمن عليها من فلاحين، فالبدوى يحتقر العمل اليدوى والفلاحة، وهنا تكونت طبقة ثرية محتلة تمتص دماء القبطى وخيرات البلد لترسلها إلى صحراء الخراب فى قوافل أولها فى القاهرة وآخرها فى أرض الشيطان، حتى أن الخليفة عمر من كثرة الخيرات المرسلة من مصر كان يعطى لكل بدوى عاطل ” الجمل بماحمل”.!!!
وتكونت طبقة للسادة البدو والعبيد المصريين، وأطلقوا على جدودنا إسم ” العلوج” يعنى الآخر الواطى من غير العرب بأسلوب تحقيرى، وبعدها أطلقوا على أنفسهم ” الأشراف”، وطبعا شريف بدوى مقابل خسيس قبطى فرعونى فى مهزلة لم يشهدها التاريخ من قبل.!!!
النهاردة نقابة الأشراف عشرة مليون بدوى فخورين بانتمائهم لجزيرة الخراب ومازالوا محتلين أراضينا مدمرين لفكرنا محتقرين تاريخنا المجيد فى سبيل تبنى تاريخهم الهزيل.
شيخ الأزهر صادق إن جدوده كانوا رعاة غنم حافيين مقملين جعانين ومن غير لباس، وأكبر راس فيهم كان بيطرطر ف حلة وتفضل للصبح ف الخيمة بتاعته عشان مكسل يقوم يطرطر ف الخرابة، ودلوقتى بقوا مشايخ أزهر وسادة على ” العلوج” المنبطحين لهم بدون تفكير بسبب إحساسهم بالعجز والدونية واللاجدوى الناتجة عن تاريخ طويل من الذل الممنهج وتسفيه التاريخ المجيد، وخرفاننا تصفق لهم وهم يسبون جدودهم.!!!
وإليك- وحدك- يا الله المشتكى ……………


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

‫39 تعليقات

  1. وايضاً من يدعون انهم هواره خصوصاً فى الصعيد
    خصوصاً فى قنا وسوهاج واسيوط كانوا يعبرون البحر الأحمر وكانوا ينصبون خيامهم فى الصحراء المتاخمة للقرى
    وحين ينضج أى محصول يهجمون على المحاصيل وينهبونها
    فحدث أن اتجه بعض من كبار الاقباط وعقدوا اتفاق مع هؤلاء الهمج ان يتقاسموا المحصول بدلاً من الخراب وكان ذلك
    فاصبح محصول فلان للبدوى فلان فكان هذا البدوى يحمى محصول القبطى لحين الحصاد
    وهنا تولدت فكرة الهوارى الحامى لمحصول المسيحى فلا يتعدى بدوى آخر على هذا الغيط
    وظلت حتى الآن يقولوا أن نصارى العائلة الفلانية هوارتهم العائلة الفلانية

    أما عن الأشراف فتعدادهم تعدى ال ١٧ مليون حسب ماذكر لى صديق قناوى فى اسكندرية
    وللسخرية أقسم لى … هات ٣٠٠ ج واحيبلك كارنيه باسمك انك من الأشراف والكلام ده منذ خمس سنوات

  2. و الله الواحد مش عارف يقول ايه بعد اللي انت قلته يا كبير لكنك اوجزت و اوفيت و في النهايه شيخ الازهر يتحدث عن حدوده هو و ليس جدودننا نحن

  3. يعني بيعملوا لهم فيزا لم شمل بس من غير قنصليات ولا ورق ولا ضامن، مجرد بحد السيف والتغلغل الداخلي والاحتلال الاستيطاني.

  4. صوره داخل معهد ازهري في 2021 هكذا تريد الدول الكبرى المصنعه لحكومات العالم الثالث لإعادة تدوير الوعي الإجتماعي بما لا يحقق أي حلم بدوله مدنيه ممكن ان تكون منطلق لكافة دول المنطقه .

  5. يا مولانا
    دول فارضين إتاوات على شركات المقاولات في الكيان العسكري اللي حواليه سور
    مره شركة رفضت أنها تدفع
    سرقوا منهم لودر لغاية ما دفعوا لهم ٢ مليون جنيه
    عشان يرجعوا اللودر و رجعوه
    دا في في الكيان العسكري
    اللي فيه وزارة الدفاع و المنطقة المركزية و نصف جيش مصر
    دولتنا متخرباه أو متخرقة بالقبائل العربية
    دول زي السرطان

  6. مشكل الأشراف كذلك في المغرب الجزائر تونس حتى السودان وبقية البلاد الناطقة بالعربية. الإحتلال العربي كان عنيفا إستيطانيا غير التركيبة السكانية للبلاد المحتلة في العمق. في المغرب مثلا الأشراف العرب بضع ملايين وسط الأمازيغ يسيطرون على التجارة التعليم الأحزاب السياسية ومفاصل الدولة حتى رأسها لأن العائلة المالكة تدعي النسب العربي كأداة للشرعية

  7. كل ما قلته يمكن يكون صحيح الا قولك ان مصر بلاد خضراء و هي بلاد قاحلة أيضا و أغلبية أرضها ارض صحراوية ما عدا الصعيد و ضفاف النيل

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى