كتّاب

توضيح: فيما يخص الجدل حول قصة الهولوكوست أجدني ملزمة بتقديم هذا التوضيح العام، ع…


توضيح: فيما يخص الجدل حول قصة الهولوكوست أجدني ملزمة بتقديم هذا التوضيح العام، على أنني لن أعقّب على ما يتبعه من تعليقات. وبالطبع، هناك تفاصيل لا تقلّ أهميّة سيبقى توضيحها مرهوناً بالوقت:
* لم تنكر القصة حدوث المحرقة ولا تبرر لها ولا تجادل في كونها جريمة إنسانية تستحق الإدانة إذ إنها وبالفعل واحدة من أبشع الجرائم التي عرفها التاريخ. أما ما جاء في الفيديو فيما يتعلق بالتوظيف الصهيوني لآلام ومعاناة ضحايا المحرقة، فهو أصبع اتهامٍ جرى توجيهه من أكاديميين ومؤرخين وإعلاميين عديدين ضد هذه الحركة الاستعماريّة العنصريّة.
* الهولوكوست كارثة إنسانيّة، يجب أن تجمع البشريّة على رفضها بالمطلق، والأهم من ذلك أن تتعلّم منها أن تتعلم خطورة فكرة “التفوّق القوميّ”، و قدسيّة حقوق الإنسان، والواجب الأخلاقيّ في ألا يخضع الإنسان لأصحاب السلطة فيما يُخالف ضميره. أما إسرائيل فهي دولة قائمة على التفوّق القوميّ (منذ بذور الصهيونيّة وصولًا إلى قانون القوميّة)، وعلى الانتهاك الصارخ لحقوق الانسان، وعلى سياسات الضغط والترهيب لكتم أصوات الناس والصحافيين والناشطين وإخضاعهم.
* آثرت الكتابة على الصمت، وهو ما كنتُ مستعدّة للالتزام به لو كان الأمر يتعلّق بشخصي فقط. ولكنني أرى بأنّ المسألة لم تعد تقتصر على (تعليق عمل)، بل باتت تمسّ كلّ العمل الإعلاميّ، وتهدّد سقف حريّته، وتطعن في التزامه القيمي، وتزرع الخوف في قلب كلّ صحفيّ يعمل على حمل قضاياه العادلة. ما المطلوب أن يتعلّمه الصحفي بعد هذه الحادثة؟ أن يُفكّر ألف مرّة قبل انتقاد الصهيونية، كي لا يتعرّض لـ “التأديب”؟
* إنّ السكوت اليوم من شأنه أن يُكرّس السطوة الصهيونية ويجعل كلّ صحفيّ يخشى على مستقبله المهني في حال أقدم على انتقادها. لقد تحوّلت تهمة معاداة السامية إلى تهمة فضفاضة تواجه كلّ من يتجرأ على انتقاد السياسات الإسرائيليّة، وليس آخرها إدانة البرلمان الألماني لحركة مقاطعة إسرائيل (BDS). هل يعني ذلك أنّ أيّ صحفيّ يتفق مع مبادئ حركة مقاطعة إسرائيل (BDS) قد بات مُعرّضاً للاتهام بمعاداة السامية!؟ إنّ من الواجب اليوم كسر هذا الترهيب قبل أن يستقرّ كـ “تابو”، ويمنعنا من مواصلة مهمّتنا الإنسانية والأخلاقية في مناصرة القضايا الإنسانية
* إنّ وظيفة الصحفي أن يسأل الأسئلة الصعبة على الرغم من نفوذ وسطوة جماعات الضغط.. وهو معرّض في طريقه هذا للوقوع في خطأ هنا أو زلّة هناك في اختيار التعبير أو مراعاة السياقات، ولا عيب أبداً في الاعتذار عن هذا.
* أنا منى حوا، فلسطينية من صفد، أعرف جيّداً ما تعنيه سياسات الاقتلاع والتهجير والترهيب، التي تعرّض لها شعبي وأهلي. ولذلك أنحاز –كإنسانة وكصحفية- لجميع ضحايا الاضطهاد والعنصريّة والتمييز أينما كانوا وأيًّا كان دينهم أو عرقهم. وانطلاقًا من هذا فالإدانة يجب أن توجه إلى من يُفاضل بين جريمة وأخرى، ويسخّف أفظع الجرائم ويتاجر بها لأطماع سياسيّة واستعمارية، وهي الصهيونية كما نعرف جميعاً.

Clarification: Regarding the debate about my Holocaust story, I find myself compelled to clarify the following points, I won’t comment on any further discussions after this clarification. Of course, there are equally important details that may be revealed in due time:
* My story didn’t deny The Holocaust, neither did it justify it, nor argue whether it is a crime against humanity that deserves all condemnation. It is undoubtedly one of the most horrible crimes in history. However, what was said in the video about the Zionist abuse of the pain and suffering of the Holocaust victims is a claim that has already been posed by many scholars, historians, and journalists against this racist colonial movement.
* The Holocaust is a humanitarian catastrophe that all of humankind should denounce, but most importantly learn from the danger of national superiority, the sanctity of Human rights, and the individual moral duty to not submit to authority against one’s own conscience. Israel is a state established on national superiority (since the rise of Zionism to the ‘Israeli Nationality Law’), severe violation of human rights, and its policies of pressure and intimidation to suppress the voices of people, journalists and activists.
* I chose writing over silence, which I was ready to maintain only if it was merely a personal matter, but this is no longer restricted to a job suspension, it targets media’s major function and threatens its freedom and commitment to its values. It terrifies every journalist working to bring their cause to justice. What’s a journalist to learn after this incident? To think a thousand times before criticizing Zionism as to not be disciplined?
* Silence today would establish Zionist dominance and make every journalist fear for their future career if they criticised it. ‘Anti-Semitism’ has become a loose accusation that can be used against whoever dares to criticize Israeli policies, and the condemnation of the German parliament because of Boycott, Divestment and Sanction Movement BDS won’t be the last. Does that mean that any journalist who agrees with BDS principles is subject to being labeled as anti-Semitic? It is necessary today to break through this intimidation before it becomes an established taboo and prevents us from pursuing our humanitarian and moral cause in defending and supporting human rights.
* It is a journalist’s job to ask the difficult questions despite the influence and dominance of the forceful lobbies. On such a quest, they are prone to making a mistake in choosing the proper phrases and contexts. There is no shame in apologising for it.
* I am Muna Hawwa, a Palestinian from Safed. I know very well what dislocation, expulsion, and terrorising policies -that my family and people were subjected to- mean. Therefore, I -as a journalist and as human being- am biased towards the victims of persecution, racism and discrimination, wherever they maybe and whatever their religious and ethnic background is. From this position, I believe that those who differentiate between a crime and another and make light of the most heinous of crimes and benefit from it for their own political and colonial desires, as we may all know, are the Zionists.

يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى