قضايا المرأة

العنف الجنـــ-سـ ي هو إجبار -أو بس محاولة إجبار- أي شخص على فعل ليه طبيعة جنـ س، وال…


العنف الجنـــ-سـ ي هو إجبار -أو بس محاولة إجبار- أي شخص على فعل ليه طبيعة جنـ س، والإجبار دا ليه أشكال كتير، منها إجبار الضحية من خلال العنف الجسدي أو النفسي، أو التلاعب بيها، أو تهديدها، أو ابتزازها، أو فرض السلطة عليها.
وأشكال العنف الجنـ سي كتير، منها التحرش اللفظي أو الجسدي، أو إجبار الضحية على مشاهدة محتوى جنـــ-سي أو ابتزازها علشان تبعت صور خاصة بيها، أو إرسال أي رسايل ليها طابع جنـــ-سي، ومنها برضو جواز القاصرات، والإتجار بالجنـــ-س، وطبعاً الاغتـ صاب.
وضحية العنف الجنـــ-سي في مجتمعنا، واللي غالبا بتكون ست او طفل، بتتحمل عنف المجتمع ضدها وتكذيبه ليها فوق العنف اللي اتعرضتله، ودا بسبب اننا مجتمع بيلوم الستات على كل حاجه وبيقلب الضحية لجاني، زي ما شوفنا في ردود الفعل على أحداث كتير حصلت في الفترة الأخيرة، من أهمهم رد الفعل على الجريمة اللي حصلت في حق نيرة.
لو في حد في دايرتك ضحية لعنف جنـ سي فأكتر طريقة تقدر تدعمها بيها هي انك تسمعلها وتأكدلها انك مصدقها، وانه اللي حصلها مكانش بأي شكل من الأشكال غلطتها، وتحاول تساعدها في انها تطلب مساعدة مختص علشان تتخلص من آثار التجربة البشعة دي عليها.

حملة سامعينك بالتعاون مع تطبيق #Hiryo Hiryo هيريو
كتابة صوفيا جورجي
#سامعينك #هيريو
#العنف_الجنـــ-سي
#حياة_النساء_في_خطر
#قوانين_لحماية_النساء
#سوبرومن
#الاغتصاب_الزوجي
#سوبر_وومن
#١٦يوم
#16DaysofActivism2022
#حملة_ال16يوم_لمناهضة_العنف_ضد_المرأة
#16days


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

تعليق واحد

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى