كتّاب

أحمد عرفات | – اقتلوا العنصرية بالحُب :…

– الموديل السعودية المشهورة "عبير سندر". نزلت ال 3 صور دول مع جوزها. البريطاني "ليام أونيل" .. على حساباتها وكان في نوعين من العنصرية عليها __ العنصري اللي بيقول عليها "شوكلاتة محروقة. وشكلها مرعب. شكلها يخوف" و العنصري الثاني اللي بيبالغ في ردة فعله لإظهار عكس اللي هو حاسس بيه. وأما بالنسبة لكل شخص طبيعي .. الصورة لأثنين حلوين بيحبوا بعض جداً وكسروا عادات وتقاليد كثير عشان يكونوا سوا .

– ربنا بلانا بشعوب. ليل نهار يبصوا على "عنصرية الغرب" بس ولا مرة بصوا للعنصرية اللي عندهم __ بالنسبة للون والشكل والحاجات دي. أعتقد إن عفى عليها الزمن .. دلوقتي دول بره طلعت القمر والفضاء. وأحنا لسه بنبص لأبيض وأسود. نفس الناس اللي كانت ضد أميركا في الموقف العنصري اللي حصل مع "جورج فلوريد". هما نفسهم اللي بيتعنصروا على عبير. أه ومش شرط عشان تظهر إنك متعاطف. تبالغ في ردة فعلك .. خلي تعليقك إيجابي وإنساني وجميل __ إنك أبيض أو أسود دي مش ميزة يا مان تميزك عن باقي البشر. ولو فاكر إن هي ميزة تبقى مغفل وعبيط .

– الراجل اللي قدامكم ده من أسرة مسيحية. ولكن شاف إنه يكون "مـ///ــلم قدام الناس" عشان يكون مع عبير وميحصلش لها ضرر من شعبها .. عمل ده وأنا متأكد إنه محتفظ بالإيمان جواه لا طلع حد كفره ولا قتلوه ولا نفوه من المجتمع. وعبير عارفة ومتقبلة ده .. وياريت تتعلموا الحُب بيكون إزاي منهم والله . ❤️




أحمد عرفات | كاتب علماني

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى