كتّاب

طب نشرح ببساطة: السعودية عايزة تسرق أخطر جزيرة فى العالم…


طب نشرح ببساطة: السعودية عايزة تسرق أخطر جزيرة فى العالم والمتحكمة فى المضايق، ومصر ظروفها صعبة، طب واتفاقية السلام؟ إسرائيل وافقت بشرط يحصل تطبيع كامل مع السعودية، وفتح المجال الجوى السعودى للطيران الإسرائيلى، والسعودية وافقت ومصر قدمت الجزيرتين نظير اتنين مليار دولار ووعد بالمساندة…………حلو؟
الدنيا اتغيرت والحرب الروسية الأوكرانية قسمت الكون، والسعودية استغلت الفرصة انها تبقى دولة عظمى، وطلبت تسليم الجزيرتين ورحيل قوات الإم إف أو منها، طب والتطبيع؟ السعودية قالت نطبع مع دولة ليها حدود، إنتى فين حدود دولتك ياإسرائيل عشان نكتبها فى معاهدة التطبيع؟ طبعا إسرائيل بدون حدود فعلية، طب الطيارات تمشى فى سماكى يامملكة؟ أهلا وسهلا، بس سلطنة عمان ممانعة، يبقى لافيه تطبيع ولافيه طيران، وامك ف العش ولاطارت.
إسرائيل تسكت؟ مش هانسلم الجزيرتين إلا لو حطينا فيهم كاميرات مراقبة وفريق دولى على الجانب المصرى بيراجع التسجيلات، يعنى إحتلال بالكاميرا مش بالجيوش، السعودية رفضت وقالت دى أرضها ورجعت ليها وماحدش له سيادة عليها.!!!
طب مصر فين؟ مصر مش لاقية تاكل وعايزة تلعب بأى ورقة، طب مش هانسلم الجزيرتين إلا لو صندوق النقد دفع لنا التلاتة مليار كاش، وانتى ياسعودية تدفعى لنا عشرة مليار تخرجينا من الورطة دى وتوصى علينا الإمارات تبعت لنا شوية رز وكام مليار.
طب والنتيجة: كله بيقرص ومستنى التانى يصوت……………………..


يمكنك دعم الموقع من هنا
مؤسسة ندى لحماية الفتيات

‫11 تعليقات

  1. موضوع السماء المفتوحة مع السعودية موش نافع يا مولانا علشان دولة عمان رفضت التوقيع عليه وقالت نحن لسنا أطراف في تلك الاتفاقيه ولا نريدها فطلع نقب إسرائيل على شونه
    تحياتي لحضرتك نهارك سعيد

  2. القصه اكبر من كده يا مولانا
    اخطر كارت كان ومازال و سيستمر بيتم التلاعب بيه من القيادات المصريه المتتالية هو (أمن إسرائيل و حفظ التوازن في القضيه الفلسطينيه و عدم خروجها عن السيطره).
    امريكا مبداءها من ليس مع بالكامل فهو ضدي و من هنا اتقسم العالم بين معسكريين (امريكا و الغرب) و (الصين و روسيا) السعوديه اخدت الجانب الروسي و من ثم وراءها مصر و طبعا امريكا مش ساكته و عماله تلوح ايشي قانون نوبك ايشي قضيه خاشقجي ايش حقوق الإنسان في مصر و هنقطع جزء من المعونه .رد الفعل المصري السعودي كده طب نلعب مع بعض بأخطر كارت(أمن إسرائيل).

  3. الله .. عليك .. يااستاذنا
    وربنا يكون ف عونك .. ياريسنا
    ف بلد فيها .. ستين مليون جعان
    اتولدو ف 40 سنه
    كلهم شوارعيه .. وناس عاطله
    وأهاليهم .. ناس كاوركيه
    العمليه مش سهله
    ورجال أعمال .. معظمها
    مضيعه فلوسنا .. ع النسوان
    ولسه طالعين .. من نكبه
    ……..
    ….
    …….

  4. في هذا المشهد السياسي المصري والدولي والإقليمي لا تنسي أننا مغعول بنا لا أكثر ولا أقل ليس لنا كلمة تلاشي دور مصر فى جميع القضايا المتعلقة بأمنه القومي.نهر النيل.تيران وصنافير.ليبيا التي تعتبر امن قومي لمصر السودان البحر الاحمر.تطببق نظرية مصر الاسفنجة.وانا لله وانا اليه راجعون حسبنا الله ونعم الوكيل في كل من خانك يا مصر

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى