مجتمع الميم

كوكب الشعر – My Kali


English

الإخراج الإبداعي وتصوير وتصميم خط: أيكون أحمد تشيبا
تصميم الصور المتحركة: نورا خورشيد
هذا المشروع جزء من ملف_الشعر لفاليري عارف
هذا المقال من ملف ‘شعري يا شعري’ – هيكل العدد هنا

«كوكب الشعر» مجموعة من الصور بتاخدنا في رحلة في الفضاء السحيق: صور للشعر الآدمي وأعضاء الجسم، بتوضح حركة واتجاه نمو الشعر، متبروزة ومتمنتجة بشكل بيفكرنا بصور الفضاء الخارجي. 

يوم ٢٥ ديسمبر ٢٠٢١، أطلقت ناسا تليسكوب «جيمس ويب» الفضائي، اللي هيقدر يوصل لنا صور للفضاء أوضح من تليسكوب «هابل» الشهير اللي أطلقوه في ١٩٩٠.

إن تأثير النجوم بلا شك بسبب الأشعة المرسلة منها إلى العالم””

الكندي

 في «كوكب الشعر»، عدستنا عدسة تليسكوب بتصور صور لمجرات مشعرة، وكواكب دايرة، وسديم شائك، ودرب اللبانة، وثقوب سودا. وبنسأل: هل الكون بيشكِّل حركة شعرنا؟ هل في علاقة بين الأشكال اللي بنشوفها في شعرنا وعلى أجسامنا والأشكال اللي بنشوفها في الفضاء الخارجي؟

الكون في حالة حركة مستمرة. قوى جاذبية وإلكترومغناطيسية بتحرك أجسام ضخمة، وقوى نووية بتأكد إن العالم الكمّي دايماً بيتحرك، من غير القوى دي مش هيكون فيه حركة. ومع ذلك سؤال «ليه القوى دي موجودة؟» لسه العلم مش قادر يجاوبه. وبنفس الشكل أجسامنا وشعيراتنا دايماً بيتحركوا؛ شعرنا بيطول وبيقع وبيقف وبيهدا كل ما نمر بتجارب في العالم.

‎هدف سلسلة الصور إنها ترسم تشابه بين العوامل الطبيعية المختلفة و استخدامها للأشكال المألوفة. تدعونا لنتأمل و نركز على أجسامنا  كتصميم وكجزء من حاجة أكبر.

 بين القرنين الثامن والخامس عشر، أنتجوا علماء الفلك العرب كنز من الأعمال الفلكية المعقدة. إلى حد كبير من خلال الإطار البطلمي، جمعوا جداول أفضل و ابتكروا أدوات أحسن عشان يشوفو بيها. مساهمة علم الفلك العربي كشفت عن نقاط ضعف من العصر البطلمي والأنظمة الأرسطية. واحد من علماء الفلك اللي شد انتباهنا كان الكندي (أبو يوسُف يَعْقُوب بن إِسْحَاق الكندي)بيقول: “إن تأثير النجوم بلا شك بسبب الأشعة المرسلة منها إلى العالم”. دة له علاقة قوية بمجموعة الصور المعروضة، ‘أبو الفلسفة العربية’ أو ‘فيلسوف العرب’ درس وكتب كتب كتيرة متعلقةبالرياضيات والفلك وحتى السحر -تعتبر لسة مثيرة للجدل النهاردة في العالم العربي والإسلامي.

Thank you for sharing part of your universe:
Sally Abed
Amira El Raghy
ZULI
Which Omar This Omar
Ahmed Abuzaid
Islam Shabana
Hazem Fouad
Steven Marcos
Selim Ghaly
And to the hair_folder team:
Karim Moselhi
Kafrawy
Funded by EUNIC

أيكون أحمد تشيبا فنان بصري متعدد التخصصات، ومدير إبداعي، وصانع أفلام. ولد بالإسكندرية، مصر، لأم يابانية وأب مصري. يستلهم في عمله من الطبيعة، والفضاء السحيق، والجسد البشري بكل سلوكياته المعقدة.

مخرج متنوع، يفكّك في عمله نسيج واقعنا كما عهدناه من خلال صور ثابتة وأفلام غير اعتيادية وقابلة للتفسيرات المختلفة. جمالياته الخالصة والغريبة، مع اهتمامه بحركة الجسد وتأثيرها على ما يحاوطها، يتأثران بالثقافات البديلة والمساحات أو الأجرام الفلكية.

بالرغم من طبيعة الصناعات التجارية والإبداعية التكيفية التي بُنيت

لملاءمة الجماهير، إلا أن أيكون يتحدى كل ما هو تقليدي بإدراج جمالياته المينيمالست والخيال العلمي في أعماله.



Source link

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى