كتّاب

أحمد عرفات | – شكراً ماكرون :…

– رئيس فرنسا "ماكرون" .. طلع من يومين وقال خطاب قوي جداً ووجع المتطرفين عن إن (الإـ///ــلام عايش أزمة ومشكلة حقيقية في العالم وإن المـ///ــلمين مش عايزين يحترموا مبادئ العلمانية). وإن (المتطرفين بيسيطروا حالياً على أحياء كبيرة في فرنسا). وبينشروا فيها (الجهل والتطرف والاساءة للنساء. وكمان وصل بيهم الأمر إنهم طلبوا (دولة شرع مستقلة. يعني ينفصلوا عن فرنسا اللي هي تقبلت وجودهم) .. وبيحطوا كل أطفالهم في (مدراس دينية كلها تطرف).

– طبعاً ماكرون أصدر قانون. بأنهم هيعملوا (تأهيل نفسي لكل المـ///ــلمين المتطرفين). واللي عايزين دولة شريعة … وبالنسبة للمـ///ــلمين المعتدلين في أفكارهم. (هيتم حمايتهم بالكامل) .. وقال إن هيتم "تنقية المناهج الإـ///ــلامية اللي بتطلع متطرفين في الأحياء اللي هما ساكنين فيها". وأنهم لازم (يتقبلوا وجود كل البشر وسطهم). بدون كراهية .

– تخيلوا يكون عندك في بلدك ملايين من البشر من دول إـ///ــلامية هربوا من الحروب والشريعة .. وبدل ما يقولوا شكراً للعلمانية. شكراً الحُرية.. بيطالبوا "بدولة مستقلة عن الشريعة اللي هما هربانين منها اصلاً". وطبعاً في صياح كبير من أغلب المتطرفين. بس الحقيقة والله (صياحهم طرب ولحن لطيف).

– صيح زي ما تحب. بتمنى ده يحصل في كل دول العالم. دي الحقيقة اللي كلنا عارفينها كويس. لازم يتم تنقية كل الأفكار اللي بتحرض على العنف تجاه الإنسان .

– برافو ماكرون . ❤️


أحمد عرفات | كاتب علماني

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى